En skiftnyckelklocka

Nästa år fyller skiftnyckeln 120 år. Jag tänkte försöka visualisera hur J. P. Johanssons skiftnyckel har utvecklats under dessa år.


Här är skiftnycklarna radade i en cirkel på golvet, året då modellen har introducerats  bestämmer vinkelavståndet mellan skiftnycklarna. Ett helt varv är 360° och 120 år ger 3° per år. Jag lämnade ett litet utrymme i mitten för att inte behöva lägga nycklarna på varandra.

Den första modellen gjordes 1892, samma år som patentet beviljades åt JP. De följande generationerna introducerades 1910, 1914, 1954, 1984 samt 1992. Motsvarande vinkelavstånd blir då 54°, 66°, 186°, 276° och 300°. Det blev en aning trångt mellan andra och tredje samt femte och sjätte generationens nycklar. Jag använde ett vinkelmått för att få rätt vinklar. Slutresultatet blev inte helt perfekt men är ganska nöjd ändå.


Alla utom den första modellen har skafthål så man kunde också rada nycklarna på varandra så att hålen sammanfaller. Jag tycker dock att alternativet där nycklarna är radade bredvid varandra är bättre visuellt.


Till slut lade jag till en kort text samt årtalen.

Kommentarer