En ovanlig märkning

För en tid sedan hade jag en efterlysning på bloggen om en ovanlig märkning. Efterlysningen har inte gett något resultat, men en del ny information har framkommit. 


Det gäller den övre av nycklarna i bilden, en Nr 3 av första generationens tidigaste variant med ett skaft som blir bredare nedåt.



Märkningarna är rätt så svaga men det går att läsa "Svenskt Stål" och med god vilja " ENKÖPINGS MEK. VERKSTAD" i en oval.


En skiftnyckel med liknande märkningar fanns avbildad i JP bladet Nr 1 2001, s. 47. Ritningen är gjord och insänd av Allan N. Det är frågan om en Nr 2, längden anges vara 22 cm.


När jag kollade bilderna på Jörgen J.'s verkligt fina skiftnyckelsamling på Oldwrenches.com såg jag denna skiftnyckel (Nr. 420 i samlingen). Jag frågade om jag kunde få några bilder på skiftnyckeln. Här är själva skiftnyckeln antagligen en Nr 4, drygt 30 cm lång med en gripvidd på 47 mm.


Skiftnyckeln har följande märkning på framsidan, "ENKÖPINGS MEK: WERKSTAD - PATENT", i en oval. Märkningen "Svenskt Stål" saknas.


Samt denna märkning på baksidan, "B.A. HIORTH&Co STOCKHOLM", i en rektangel. Den här märkningen finns inte på mitt ex.

Jag antar att den här typens märkningar fanns på de allra tidigaste skiftnycklarna från Enköpings mekaniska verkstad.

Om du vet mer om märkningarna eller har en skiftnyckel med liknande märkningar så kontakta mig gärna (skicka ett mejl eller lägg till en kommentar). Information om märkning + storlek + längd + gripvidd skulle vara trevligt.

Kommentarer