Pansarbjässen

Jag har tidigare konstaterat at det är svårare att samla skiftnycklar i Finland än i Sverige. Det finns en hel del Bahco nycklar, men speciellt äldre nycklar är svåra att hitta. Ryska skiftnycklar är kanske något lättare att få tag på här, även om ryska nycklar knappast har importerats. Det var tidigare varit klent med det mesta här i jämförelse med Sverige, levnadsstandarden började växa först på 70-talet. Allt krig och elände har säkert bidragit.

Då J. P. patenterade sin skiftnyckel, 1892, var Storfurstendömet Finland en del av Ryssland. Regenten var då Alexander III, han efterföljdes av Nikolaj II som blev den sista ryska kejsaren och finska storfursten. Man hade redan börjat tillverka 3:e generationens skiftnycklar på Bahco innan Finland förklarade sig självständigt, 6 december 1917, som en följd av revolutionen i Ryssland. Tyvärr ledde händelserna till ett bittert frihets eller inbördeskrig mellan de vita och röda som lämnade spår för generationer framöver. På grund av Finlands geografiska läge har vi haft en hel del krig. Före 1809 var de finska områden en del av Sverige. Då krigades det för kung och fosterland.

Senhösten 1939 var det dags igen, den totalt överlägsna sovjetiska armén anföll Finland med avsikt att erövra landet. Förutom att sovjetarmén hade mångdubbelt fler soldater och bättre vapen var den också långt motoriserad. Ändå fick Sovjetarmén slå huvudet i den karelska tallen upprepade gånger. Den finska arméns stora fördel var att man kunde utnyttja terrängen på ett bättre sätt. Den finska s.k. motti taktiken var framgångsrik. Idén var att omringa motoriserade sovjetiska styrkor på de få vägar som fanns, och sakta utplåna de numerärt överlägsna men isolerade motståndarna.

Den erövrade mottin på vägen vid Raate.

Nedan är en rysk skiftnyckel som togs som krigsbyte från en rysk pansarvagn. Tyvärr saknar jag information på var och när skiftnyckeln togs, det är dock mycket möjligt att den är tagen ur någon erövrad motti.

Längd 18"   Gripvidd 2"

En rejäl 18 tums skiftnyckel, något som man kan tänka sig att ha i en pansarvagn. Man kan undra över vilka hemskheter denna skiftnyckel har varit med om. Dålig utrustning och brist på soldater ledde till att man inte kunde anfalla de omringade styrkorna, istället använde man tiden till sin fördel. Ryssarna kunde i viss mån använda flygplan för underhåll, men för det mesta var det dåligt med mat. En stor del av de omringade soldaterna frös eller svalt ihjäl. Medhavda hästar blev uppätna, man lär t.o.m. ha gröpt ur hovarna och kokat soppa på läderbälten.

I JP Bladet Nr 3 2006 (sid. 11-13) kan man läsa att både företaget AB BAHCO samt personalen donerade betydande summor för att stöda Finland under kriget. För att skydda barn från krigets fasor skickades s.k. krigsbarn till Sverige. På sidan 198 i boken Sagan om Bahco av Håkan Wall finns en bild av J. P. Johansson, fotot är taget 1941 på dottern Judits altan. Judits dotter Birgit fyllde 10 år den dagen. På bilden finns också tre flickor (Birgit, systern Barbro och Liisa). Liisa är som man säger i bildtexten "familjens krigsbarn från Finland".
 

Skiftnyckeln är en snyggt gjord kopia av någon tidig Bahco modell. Skiftnyckeln är i mycket fint skick, min gissning är att den är tillverkad på 30-talet. Skiftnyckeln är av storlek 6 och har märkningen Z.A.T.I., i kyrilliska bokstäver. "Z" kanske står för Zavod, som betyder ungefär fabrik eller anläggning. Om man googlar på 'Zavod ATI' hittar man information om ett företag i Sankt Petersburg, vars rötter går tillbaka till 1913. Det är ändå oklart om detta företag har tillverkat skiftnyckeln, måste fortsätta forska.


I något skede har dock ställskruven sprängts. En ny ställskruv, eller rulle, har tillverkats enligt ritning av min pappa. Den gamla sällskruven finns bevarad. Ställskruven är högergängad och har en stigning på 5 mm.

Kommentarer